Zagubiony/ skradziony dokument tożsamości

Zgłoś utratę dowodu osobistego- unieważnij dowód

Twój dowód osobisty zaginał lub został uszkodzony ?

Zgłoś to najszybciej w urzędzie gminy, przez Internet lub aplikacji mObywatel.

Jeżeli twój dowód został skradziony, zgłoś ten fakt policji. Nie musisz wtedy zgłaszać dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia faktu policji.

Jeżeli myślisz, że twój dowód jeszcze się odnajdzie skorzystaj  z czasowego zawieszenia/odwieszenia, kiedy go znajdziesz – usługa działa dla dowodów osobistych wydanych po 4 marca 2019 roku.

Więcej informacji na temat zawieszenie/odwieszenia swojego dowodu osobistego znajdziesz tutaj.

Jeśli masz ukończone 18 lat i zgłosisz utratę dowodu musisz wiedzieć, że Twój numer PESEL zostanie zastrzeżony automatycznie. Wydanie nowego dokumentu nie spowoduje wycofania zastrzeżenia. 

Jak zgłosić utratę/uszkodzenie dowodu osobistego?

Przygotuj  formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (znajdziesz go tutaj)- wypełnij, wydrukuj lub poproś o niego w urzędzie. Jeśli chcesz zgłosić uszkodzony dowód osobisty koniecznie zabierz uszkodzony dokument.

W przypadku utraty dokumentu przygotuj  inny dokument tożsamości np. paszport.

Po złożeniu dokumentów urzędnik od razu unieważni Twój dowód osobisty, dostaniesz wówczas zaświadczenie  o utracie/ uszkodzeniu dowodu.  Takie zaświadczenie jest ważne maksymalnie 2 miesiące, lub do czasu wydania nowego dokumentu.

Pamiętaj zaświadczenie nie jest dokumentem tożsamości.

By móc zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego przez Internet musisz posiadać Profil Zaufany, który pozwala potwierdzić twoją tożsamość.

Po zalogowaniu do Profilu zaufanego musisz wybrać utratę lub uszkodzenie dowodu.

Wybierz urząd, który wydał wydał Twój dowód osobisty następnie kliknij unieważnij . System przekieruje Ciebie automatycznie na stronę pz.gov.pl, gdzie musisz  podpisać zgłoszenie i potwierdzić je otrzymanym kodem SMS. Statut Twojego dokumentu zmieni się od razu. Na Twoją skrzynkę ePUAP otrzymasz zaświadczenie, które jest ważne maksymalnie 2 miesiące lub do momentu otrzymania nowego dowodu osobistego.

Otrzymane zaświadczenie nie jest dokumentem tożsamości. 

Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie Twoich danych osobowych

Przypuszczasz, że Twoje dane osobowe takie jak np. numer i seria dowodu osobistego, zostały wykorzystane w nieuprawniony sposób? Zgłoś ten fakt do dowolnego urzędu gminy.

Jak to zrobić ? Masz dwie możliwości:

Pobierz, wypełnij wniosek (znajdziesz go tutaj); wniosek otrzymasz też w dowolnym urzędzie gminy.

Postaraj się uprawdopodobnić nieuprawnione użycie Twoich danych osobowych, może to być np. komunikat firmy, która stwierdziła wyciek danych.

Po złożeniu dokumentu urzędnik unieważni Twój dowód osobisty a także zastrzeże numer PESEL.

Jeżeli chcesz zgłosić nieuprawnione wykorzystanie Twoich danych osobowych przez Internet musisz posiadać profil zaufany.

Po zalogowaniu do profilu zaufanego wybierz zgłoszenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, następnie kliknij Wyślij zgłoszenie.  Koniecznie zaznacz, ze jesteś właścicielem danych osobowych (posiadaczem dowodu osobistego). Po przesłaniu zgłoszenia podpisz go profilem zaufanym oraz kodem SMS który otrzymasz.
Dodaj załączniki, które pomogą uprawdopodobnić Ci naruszenie Twoich danych osobowych.
Po przesłaniu zgłoszenia otrzymasz  potwierdzenie na Twoją skrzynkę ePUAP.

Chroń najcenniejszy skarb – swoją tożsamość!
Utraciłeś swoje dokumenty? Nie ryzykuj i zastrzeż je w naszym Banku!

InoBank uczestniczy w systemie Dokumentów Zastrzeżonych.

Ogólnopolska baza danych zastrzeżonych dokumentów tożsamości to ochrona przed wyłudzeniami dokonywanymi przy użyciu kradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości.

Jakie dokumenty należy zastrzegać?

Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu, książeczka wojskowa i marynarska, dowód rejestracyjny oraz karta płatnicza.

Gdzie zastrzegać?

W  InoBank Banku Spółdzielczym w Inowrocławiu, a także w placówkach innych banków (pełna lista na www.dokumentyzastrzezone.pl)

Dlaczego warto zastrzec utracone dokumenty?

Dziennie notuje się nawet kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, m.in. do:

  • wyłudzenia pożyczki,
  • wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat,
  • kradzieży wypożyczonego samochodu lub innych przedmiotów,
  • zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.

 

Więcej informacji o systemie Dokumenty Zastrzeżone uzyskasz w Inobank Banku Spółdzielczym w Inowrocławiu  oraz na www.dokumentyzastrzezone.pl