Scroll Top

PRZYPOMINAMY! Uwaga na oszustwa przy pomocy OLX, VINTED, Allegro i Whatsapp

Szanowni Klienci,

W związku ze wzmożoną falą oszustw przy pomocy portalu OLX, VINTED, ALLEGRO oraz komunikatora WhatsApp, których celem jest wyłudzenie pieniędzy, zachęcamy do zapoznania się z poniższym komunikatem.

Sprzedajesz lub kupujesz coś poprzez portal OLX, VINTED lub ALLEGRO? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Istnieje prawdopodobieństwo, że zostaniesz okradziony !

 

Jak przebiega oszustwo?

  1. Wystawiasz przedmiot na OLX, VINTED, ALLEGRO.
  2. Poprzez zewnętrzny komunikator (głównie Whatsapp) odzywa się do Ciebie oszust, który podaje się za osobę zainteresowaną zakupem wystawionego przedmiotu.
  3. Zainteresowany przesyła link prowadzący do fałszywej strony na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Musisz wprowadzić swoje dane osobowe oraz inne dane niezbędne do realizacji płatności.  Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego Banku.
  4. Oszust będzie Cię przekonywał, że wszystko jest bezpieczne przesyłając m.in. fałszywe potwierdzenia przelewu.
  5. Po wprowadzeniu przez Ciebie danych na podstawionej stronie jesteś okradany, a oszuści uzyskują dostęp nie tylko do Twoich pieniędzy, ale również do Twoich danych osobowych.

 

Drogi Kliencie,  w trosce o bezpieczeństwo Twoich finansów oraz danych osobowych zachęcamy do przestrzegania niniejszych zasad:

  1. Kontaktuj się ze sprzedającym/kupującym za pomocą czatu OLX, VINTED lub ALLEGRO i unikaj przenoszenia konwersacji na inne komunikatory. Szczególnie uważaj na wiadomości wysyłane przez WhatsApp. Każdy kontakt przez podany komunikator w sprawie ogłoszenia sprzedażowego od nieznajomego numeru należy traktować jako próbę oszustwa i zignorować. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją.
  2. Nie klikaj w żadne linki do rzekomej płatności, ani w instrukcje przesłane przez nieznane Tobie osoby. Nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
  3. Nie podawaj danych do logowania, PIN-ów, haseł, kodów BLIK ani innych informacji zbędnych przy przelewaniu pieniędzy lub wysyłaniu paczki. Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal
  4. Nie klikaj w linki, które przeniosą Cię do innych stron lub systemów.
  5. Zwróć uwagę na poprawność językową osoby, z którą korespondujesz oraz na wygląd strony, która wymaga podania przez Ciebie jakichkolwiek danych osobowych. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.

Ponad to, ZAWSZE czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj szczególną uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.

Jeśli podejrzewasz, że zostałeś oszukany, natychmiast przerwij transakcję i skontaktuj się z Bankiem ! 

W szczególności zachęcamy do zapoznania się z artykułem umieszczonym na oficjalnej stronie Komisji Nadzoru Finansowego.

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/CSIRT_KNF?articleId=73548&p_id=18

Więcej informacji o zasadach bezpieczeństwa znajdziesz tutaj.